Czym jest ADHD?
ADHD (en. Attention Deficit Hyperactivity Disorder), czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, to zaburzenie neurorozwojowe, które wpływa na sposób, w jaki dana osoba przetwarza informacje, koncentruje uwagę i kontroluje impulsy.
Wyróżniamy trzy podstawowe typy ADHD:
- Typ z przewagą deficytu uwagi (ADD) – osoba ma trudności z koncentracją, zapomina o rzeczach, łatwo się rozprasza;
- Typ z przewagą nadruchliwości i impulsywności – dominuje nadmiar energii, potrzeba ciągłego ruchu, trudność w kontrolowaniu impulsów;
- Typ mieszany – występują objawy obu powyższych kategorii.
Czasem objawy ADHD ustępują z wiekiem jednak u około 50%-70% pacjentów objawy utrzymują się również po przekroczeniu 18 roku życia.
Kto po raz pierwszy opisał ADHD? Kiedy pojawiło się w literaturze?
Pierwsze wzmianki o objawach przypominających to, co dziś diagnozujemy jako ADHD, pojawiły się już na początku XX wieku. W 1902 roku brytyjski pediatra dr George Still opublikował serię wykładów w czasopiśmie The Lancet, w których opisał dzieci przejawiające problemy z koncentracją, impulsywnością oraz trudności z kontrolowaniem zachowania. Użył wtedy określenia „defekt kontroli moralnej”, zakładając, że trudności te mają biologiczne podłoże, niezależne od wychowania.W 1980 roku, wraz z publikacją DSM-III, po raz pierwszy wprowadzono termin ADD (Attention Deficit Disorder), z rozróżnieniem na postać z nadruchliwością i bez niej. Natomiast w 1987 roku, w klasyfikacji DSM-III-R, termin ten został zastąpiony przez znaną dziś nazwę ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder), która obowiązuje do dziś, choć jej kryteria były wielokrotnie modyfikowane. Dociekliwemu czytelnikowi polecam artykuł. https://psychiatraplus.pl/kiedy-pojawila-sie-nazwa-adhd-i-jak-wczesniej-nazywano-to-zaburzenie/
Kiedy możemy mówić o ADHD (zgodnie z ICD-10)
Klasyfikacja ICD-10 posługuje się nazwą “zaburzenia hiperkinetyczne” (F90). Aby dokonać rozpoznania tego zaburzenia konieczne jest stwierdzenie 6 z 9 symptomów braku uwagi, 3 z 5 symptomów nadmiernej aktywności oraz co najmniej 1 z 4 symptomów impulsywności. Ponadto objawy muszą mieć początek przed 7 rokiem życia i utrzymywać się przez co najmniej 6 miesięcy.
Brak uwagi (6 z 9)
- Częste nieumiejętne skupienie uwagi na szczegółach lub popełnianie błędów wynikających z niedbałości w pracy szkolnej, zadaniach lub innych aktywnościach.
- Trudność w utrzymaniu uwagi w trakcie wykonywania zadań lub podczas zabawy.
- Sprawia wrażenie, że nie słucha, gdy mówi się do niego bezpośrednio.
- Nie stosuje się do instrukcji lub nie kończy pracy szkolnej, obowiązków domowych, czy zadań w miejscu pracy (nie z powodu buntu lub niezrozumienia).
- Ma trudności z organizacją zadań i aktywności.
- Unika, nie lubi lub jest niechętne do podejmowania zadań wymagających dłuższego wysiłku umysłowego (np. praca domowa).
- Gubi rzeczy potrzebne do zadań lub aktywności (np. przybory szkolne, książki, narzędzia, zabawki).
- Łatwo się rozprasza przez bodźce zewnętrzne.
- Często zapomina o codziennych obowiązkach.
Hiperaktywność (3 z 5)
- Częste wiercenie się w miejscu siedzącym lub poruszanie kończynami (np. stukanie nogą, kręcenie się, machanie rękami).
- Wstawanie z miejsca w sytuacjach, gdy oczekiwane jest siedzenie (np. w klasie, przy stole).
- Częste bieganie lub wspinanie się w sytuacjach nieodpowiednich (w młodszym wieku może to być ograniczone do subiektywnego odczucia niepokoju ruchowego).
- Trudność w spokojnym uczestniczeniu w cichych zabawach lub zajęciach.
- Zachowuje się jakby był „w ruchu bez przerwy” lub „napędzany przez silnik” – trudność z pozostaniem w bezruchu nawet przez krótki czas.
Impulsywność (1 z 3)
- Częste przerywanie lub wtrącanie.
- Częste wyrywanie się z odpowiedzią, zanim pytanie zostanie dokończone.
- Trudność w oczekiwaniu na swoją kolej (np. w grach zespołowych, w kolejce).
- Częste przerywanie lub wtrącanie się do wypowiedzi innych lub wtrącanie się do cudzych aktywności (np. rozmów, zabaw).
Inne podejścia diagnostyczne
Choć w momencie pisania tego artykułu w Polsce obowiązuje ICD-10 z wraz z nią powyżej opisane kryteria nie sposób nie wspomnieć o innych podejściach gdyż przewijają się one w różnych zakamarkach Internetu.
W klasyfikacji DSM-5 występuje jednostka diagnostyczna o nazwie “zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi” (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) czyli w skrócie ADHD. Aby dokonać rozpoznania ADHD należy potwierdzić obecność 6 z 9 objawów nieuwagi lub 6 z 9 objawów nadruchliwości i impulsywności. Wskazana liczba objawów dotyczy dzieci tj. osób poniżej 17 roku życia. Po 17 roku życia do diagnozy wystarczy stwierdzenie 5 objawów z każdej grupy. Objawy muszą występować przed 12 rokiem życia oraz powinny być obserwowane w co najmniej dwóch środowiskach. Muszą powodować istotne zaburzenia w funkcjonowaniu społecznym, szkolnym lub zawodowym. Objawy nie mogą być lepiej wyjaśnione innymi zaburzeniami psychicznymi (np. zaburzeniem nastroju, lękowym, autyzmem).
Nieuwaga (6 z 9)
- Często nie zwraca uwagi na szczegóły lub popełnia błędy wynikające z niedbałości (np. w szkole, pracy, podczas innych aktywności).
- Często ma trudności z utrzymaniem uwagi na zadaniach lub podczas zabawy (np. trudność z koncentracją podczas wykładów, rozmów, czytania).
- Często wydaje się nie słuchać, gdy mówi się do niego/niej bezpośrednio.
- Często nie podąża za instrukcjami i nie kończy zadań szkolnych, obowiązków domowych lub zawodowych (nie z powodu opozycji czy niezrozumienia).
- Często ma trudności z organizacją zadań i aktywności (np. brak umiejętności planowania, nieporządek, trudności z zarządzaniem czasem).
- Unika, nie lubi lub jest niechętny do angażowania się w zadania wymagające długotrwałego wysiłku umysłowego, jak prace domowe, raporty itp.
- Często gubi rzeczy potrzebne do wykonywania zadań i aktywności (np. przybory szkolne, ołówki, książki, narzędzia, klucze, dokumenty).
- Łatwo rozprasza się bodźcami zewnętrznymi.
- Często zapomina o codziennych obowiązkach (np. umawianie się na spotkania, oddawanie prac, pamiętanie o zadaniach).
Nadruchliwości i impulsywności (6 z 9):
- Często wierci się na krześle, porusza rękami lub nogami, lub nie jest w stanie usiedzieć spokojnie.
- Często wstaje z miejsca, gdy wymagane jest pozostanie na siedząco (np. w klasie, w biurze).
- Często biega lub wspina się w sytuacjach niewłaściwych (u młodzieży i dorosłych może to być ograniczone do uczucia wewnętrznego niepokoju).
- Często nie potrafi spokojnie bawić się lub angażować w ciche aktywności rekreacyjne.
- Często jest „w ruchu”, działa jak „napędzany przez motor” – ma trudności z pozostawaniem w bezruchu przez dłuższy czas (np. w restauracji, podczas spotkań).
- Często nadmiernie mówi.
- Często odpowiada zanim pytanie zostanie dokończone.
- Często ma trudność z czekaniem na swoją kolej.
- Często przerywa lub wtrąca się do wypowiedzi innych, rozmów, gier lub aktywności (np. wtrąca się do rozmowy dorosłych lub przejmuje cudzą zabawę).
ADHD u dorosłych
Przyjmuje się, że od 50% do 70% osób, które doświadczały objawów ADHD w dzieciństwie, nadal boryka się z nimi w życiu dorosłym. Szacuje się, że od 1% do 6% dorosłych w populacji ogólnej spełnia kryteria diagnostyczne ADHD. W dorosłości charakter objawów może ulegać zmianie – nadmierna ruchliwość często ustępuje miejsca wewnętrznemu napięciu, niecierpliwości czy trudnościom z utrzymaniem koncentracji. Wiele osób dorosłych wykształca mechanizmy kompensacyjne, które pozwalają im w pewnym stopniu radzić sobie z codziennymi wyzwaniami.
Do najczęstszych trudności doświadczanych przez dorosłych z ADHD należą: problemy z koncentracją, rozpraszanie uwagi, trudność w utrzymaniu porządku i organizacji, impulsywność, nadpobudliwość psychoruchowa (lub jej „wewnętrzna” forma), trudności z wykonywaniem wielu zadań jednocześnie, a także problemy w relacjach partnerskich, obniżona samoocena i chroniczne poczucie niespełnienia. Wielu dorosłych zgłasza również długotrwałe trudności zawodowe, niestabilność życiową i powtarzające się niepowodzenia, których przyczyn nie potrafią zrozumieć.
Aby u osoby dorosłej można było postawić diagnozę ADHD, konieczne jest potwierdzenie, że objawy obecne dziś miały swój początek już w dzieciństwie. Bez tego warunku rozpoznanie zgodne z kryteriami DSM-5 lub ICD-10 nie jest możliwe.
Diagnoza różnicowa, czyli jakie inne schorzenia należy wykluczyć przed postawieniem rozpoznania ADHD.
Dolegliwości, które można pomylić z ADHD można podzielić na trzy grupy. Poniżej podaję jedynie przykłady i nie jest to pewna lista dolegliwości które należy wykluczyć w diagnozie różnicowej.
Dolegliwości somatyczne
- padaczka
- zespół Klinefeltera
- nadczynność tarczycy
- zespół Williamsa
- zespół kruchego chromosomu
- niepożądane działania leków np steroidowych, barbituranów, nootropowych, neuroleptyków
Zaburzenia psychiczne
- zaburzenia należące do spektrum autyzmu
- zaburzenia opozycyjno buntownicze
- zaburzenia ze stereotypiami ruchowymi
- zaburzenia lękowe
- zaburzenia depresyjne
- zaburzenia dwubiegunowe typu pierwszego i typu drugiego
- zaburzenia narcystyczne
- zaburzenia przeciwsłoneczne
- borderline
Czynniki środowiskowe
- silny stres np. w sytuacji rozwodu rodziców lub śmierci w rodzinie
- przemoc
- niewydolność wychowawcza rodziny
- brak jasnych reguł w domu
Narzędzia diagnostyczne pomocne w rozpoznaniu ADHD
DIVA-5 – Wywiad diagnostyczny ADHD u dorosłych
DIVA-5 to wywiad diagnostyczny stosowany w rozpoznawaniu ADHD u dorosłych, dostępny w wielu językach na całym świecie. DIVA-5 jest następcą wersji DIVA 2.0 – częściowo ustrukturyzowanego wywiadu diagnostycznego ADHD u dorosłych – i opiera się na kryteriach ADHD zawartych w klasyfikacji DSM-5.
Wywiad DIVA-5 obejmuje pytania dotyczące obecności objawów ADHD w dorosłym życiu i dzieciństwie, przewlekłości objawów oraz istotnych trudności życiowych wynikających z ich obecności. DIVA-5 została również zaadaptowana dla dzieci w wieku 5–17 lat (wersja Young DIVA-5) oraz dla osób z niepełnosprawnością intelektualną (wersja DIVA-5 ID).
więcej na temat tego narzędzia mozńa znaleźć na stronie https://www.divacenter.eu/diva-5/what-is-diva-5/.
Test MOXO – komputerowy test uwagi i impulsywności
MOXO to komputerowy test ciągłego wykonywania (CPT – Continuous Performance Test), służący do wspomagania diagnozy ADHD u dzieci, młodzieży i dorosłych. Ocenia cztery kluczowe obszary funkcjonowania:
- Uwagi
- Czasu reakcji
- Impulsywności
- Nadruchliwości (nadaktywności)
Test zawiera dystraktory (bodźce wizualne i dźwiękowe) przypominające warunki z życia codziennego, co zwiększa jego trafność ekologiczną. Osoba badana musi reagować na określone bodźce przez około 15–20 minut.
Warianty testu MOXO:
- MOXO-kids – dla dzieci w wieku 6–12 lat test trwa około 14 minut
- MOXO-teens&adults – od 13 lat wzwyż test trwa około 18 minut
Wyniki prezentowane są w formie graficznej i liczbowej, co ułatwia interpretację przez specjalistę. MOXO jest często używany jako uzupełnienie diagnozy klinicznej ADHD.
EXAT Komputerowy Test do Diagnozy ADHD
EXAT jest testem komputerowym służącym do diagnozy ADHD u dzieci i młodzieży w wieku od 7 do ukończenia 18 lat.
CONNERS 3® Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy ADHD i zaburzeń współwystępujących
Conners 3 to standaryzowany kwestionariusz służący do oceny objawów ADHD i zaburzeń współwystępujących u dzieci i młodzieży w wieku 6–18 lat. Występuje w wersjach dla rodziców, nauczycieli oraz do samooceny dziecka.
Uwaga odnośnie testów
Testy i kwestionariusze, takie jak MOXO, Conners 3 czy DIVA-5, są pomocnymi narzędziami diagnostycznymi, ale nie mogą samodzielnie przesądzać o rozpoznaniu ADHD. Stanowią one jedynie element szerszego procesu diagnostycznego. Kluczowe znaczenie ma dokładny wywiad kliniczny, obejmujący historię rozwoju, objawy z dzieciństwa i dorosłości oraz wpływ tych objawów na codzienne funkcjonowanie. Diagnoza ADHD powinna być stawiana wyłącznie przez doświadczonego specjalistę, takiego jak psycholog kliniczny, psychiatra lub neurolog, który potrafi właściwie zinterpretować wyniki testów w kontekście całościowego obrazu pacjenta.
Źródła
- Polskie Towarzystwo ADHD – https://www.adhd.org.pl
- CHADD – Children and Adults with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder – https://chadd.org
- ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców A. Pisula , A. Bryńska , A. Kołakowski , M. Skotnicka , T. Wolańczyki; GWP 2023
- https://www.divacenter.eu/
- https://test.moxo-adhd.pl/
- https://www.practest.com.pl/sklep/test/CONNERS3
- https://www.practest.com.pl/sklep/test/EXAT
- ADHD. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii. Pod redakcją K. Sipowicza, A. Witusika, T. Pietrasa, Wydawnictwo Continuo, 2019